Szanowni Państwo,
99 dni temu zaprzysiężony został Rząd Beaty Szydło.
Nadeszła więc pora, żeby wy-stawiać oceny oparte o efekty pracy rządzących, a
nie jedynie ich zapowiedzi. A trze-ba przyznać uczciwie, że pracowali ciężko,
także nocami. Z krótkimi jedynie przerwa-mi na odbieranie nagród.
Pozwalamy sobie włączyć do podsumowania także aktywności innych
przedstawicieli całego obozu rządzącego (Prezydenta RP, Klubu Parlamentarnego
PiS, Przewodni-czącego tej partii i jej działaczy), głównie z tego powodu, że
Prawo i Sprawiedliwość przedstawia zmianę realizowaną przez Rząd, jako element
projektu politycznego, któ-ry uzyskał poparcie Polaków w 2015 roku, a nie
jedynie efekt prac rządu.
Nie chcielibyśmy zajmować się oceną tego, co z obietnic wyborczych bądź
planów przedstawionych w expose udało się zrealizować. Wymagałoby każdorazowo
refleksji nie tylko na temat tego czy i w jakim zakresie obietnica została
zrealizowana, ale tak-że nad tym, czy miała ona jakikolwiek sens, a wprowadzone
rozwiązanie jest korzyst-ne dla Polski. Dużo bardziej przejrzysta wydała nam się
ocena jedynie konsekwencji zarówno tych widocznych już dzisiaj, jak i takich,
które odczujemy w nieodległej przy-szłości.
Przygotowaliśmy dla Państwa opracowanie prezentujące dane i fakty dotyczące
ob-szarów, które są naszym zdaniem zasadnicze dla funkcjonowania państwa,
czyli:
Prawo
Finanse
publiczne
Kadry i
instytucje
Sprawy
zagraniczne i reputacja kraju
Zaufanie
i klimat społeczny
Uzupełniliśmy je o rozdział dotyczący zagadnienia specyficznego, nie będącego
za-sadniczym elementem oceny funkcjonowania państwa. Jednak ze względu na duże
osiągnięcia rządzących w tym obszarze postanowiliśmy włączyć je do naszego
opra-cowania. Chodzi mianowicie o kwestię komunikacji społecznej. Wiadomo było
już wcześniej, że w obszarze marketingu politycznego Prawo i Sprawiedliwość
posiada bardzo wysokie kompetencje. Jednak ostatnie 99 dni pokazało prawdziwe
mistrzo-stwo w tej dziedzinie. Chcemy zatem oddać sprawiedliwość, a nie jedynie
krytykować.
We wszystkich kwestiach staramy zwracać się uwagę na konsekwencje
wykraczające poza perspektywę kilku miesięcy, a czasem nawet jednej kadencji.
Nie robimy tego, aby manipulować nastrojami opinii publicznej. Czarną Księgą
chcemy rozpocząć dys-kusję na temat tego, co trzeba będzie zrobić po odsunięciu
PiS od władzy.
Nie chcę odbierać Państwu przyjemności z lektury, jednak nie mogę się
oprzeć przed podzieleniem się moją pierwszą refleksją. Myślę, że można byłoby
strawestować słyn-ne zdanie Winstona Churchilla: „Jeszcze nigdy w historii tak
niewielu, w tak krótkim czasie, tak wiele nie zepsuło”.
Ryszard Petru
SPRAWIEDLIWOŚĆ
MUSI BYĆ PO
NASZEJ STRONIE
Głównymi bolączkami wymiaru sprawiedliwości w
Polsce są sprawność jego działania i zaufanie obywa-teli do jego instytucji.
Potwierdzają to zarówno badania opinii, jak i opinie ekspertów.
Wydaje się, że w pierwszym okresie rządzenia
Prawo i Sprawiedliwość postawiło przede wszystkim na szybkość działania.
Wskazują na to takie przedsięwzięcia jak:
Szybkie zablokowanie
możliwości działania Trybunału Konstytucyjnego.
Przyspieszenie procesu
legislacyjnego.
Zmiany ustawowe dotyczące
funkcjonowania samego wymiaru sprawiedliwości.
TRYBUNAŁ KONSTYTUCYJNY
W przeszłości Trybunał Konstytucyjny
wielokrotnie wydawał orzeczenia uniemożliwiające lub co najmniej opóź-niające
wprowadzanie zmian planowanych przez rząd. Ponieważ czekanie na wygaśnięcie
mandatu kolejnych sędziów groziłoby opóźnianiem planowanych przez PiS zmian, a
nowelizacja konstytucji osłabiająca ustrojowa pozycję TK byłaby czasochłonna,
obóz rządzący podjął niezwykle sprawne działania mające doprowadzić do
sparaliżowania prac Trybunału. Nie można tu jednak odebrać zasług poprzednikom.
To przyjęta przez koalicję PO-PSL niekonstytucyjna nowelizacja ustawy o TK,
umożliwiająca wybór dwóch sędziów TK „awansem”, stwo-rzyła okazję do
zrealizowania scenariusza PiS.
Kalendarium
|
||
Sejm VII kadencji wybiera 3 sędziów TK na
miejsce sędziów, którym kadencja wygasała 7 listopa-
|
||
8.10.2015
|
da, 2 na miejsce sędziów,
którym kadencja kończy się 3 i 9. grudnia. Prezydent nie przyjmuje ślu-
|
|
bowania sędziów, co uniemożliwia im orzekanie
w składzie TK.
|
||
23.10.2015
|
PiS składa wniosek do TK o zbadanie z
Konstytucją nowelizacji ustawy na podstawie której wybra-
|
|
no sędziów.
|
||
10.11.2015
|
Nie czekając na orzeczenie PiS wycofuje swój
wniosek do Trybunału.
|
|
Sejm VIII kadencji uchwalił nowelizację ustawy
o TK, która przewidywała m.in. powtórny wybór
|
||
19.11.2015
|
sędziów oraz wprowadzenie kadencyjności
funkcji prezesa i wiceprezesa TK, a także wygaśnięcie
|
|
kadencji pełniących w tym
czasie te funkcje Andrzeja Rzeplińskiego i Stanisława Biernata. Zmiany
|
||
te mogą zostać uznane za niekonstytucyjne,
ponieważ oznaczają skrócenie kadencji sędziów.
|
||
20.11.2015
|
Opublikowanie noweli ustawy o TK w Dzienniku
Ustaw.
|
|
25.11.2015
|
Sejm głosami posłów PiS i Kukiz’15 podjął pięć
bezprecedensowych uchwał „w sprawie stwierdze-
|
|
nia braku mocy prawnej” uchwał o wyborze
pięciu sędziów TK przez Sejm poprzedniej kadencji.
|
||
26.11.2015
|
Sejm wprowadził poprawkę do art. 30 Regulaminu
Sejmu, regulującego tryb składania wniosków w
|
|
sprawie wyboru lub powołania przez Sejm osób
na stanowiska państwowe.
|
||
TK wydał jednogłośnie postanowienie o
zabezpieczeniu wniosku grupy posłów PO wzywając Sejm
|
||
30.11.2015
|
do powstrzymania się od
dokonywania czynności zmierzających do wyboru sędziów Trybunału
|
|
Konstytucyjnego do czasu
wydania ostatecznego orzeczenia o zgodności z Konstytucją ustawy z
|
||
25 czerwca 2015. Sejm nie zastosował się do
tego postanowienia.
|
||
2.12.2015
|
Sejm VIII kadencji podjął uchwały o wyborze
Henryka Ciocha, Lecha Morawskiego, Mariusza Mu-
|
|
szyńskiego, Piotra
Pszczółkowskiego i Julii Przyłębskiej na sędziów TK. W trakcie posiedzenia
|
||
Komisji Sprawiedliwości nie dopuszczono do
zadania pytań kandydatom na sędziów.
|
||
3.12.2015
|
O godz. 0:15 Prezydent Duda odebrał ślubowanie
od 4 z 5 sędziów wybranych przez Sejm kilka
|
|
godzin wcześniej na sędziów TK
|
||
3.12.2015
|
Trybunał stwierdził, że prezydent powinien
niezwłocznie przyjąć ślubowanie od trzech legalnie
|
|
wybranych sędziów w dniu 8.10.2015r.
|
||
9.12.2015
|
TK wydał wyrok w sprawie noweli z
19.11.2015r., uznano m.in., że niekonstytucyjne są przepisy
|
|
wyborze dwóch sędziów
przez Sejm VII kadencji, a także o pozbawieniu funkcji obecnego prezesa
|
||
i wiceprezesa TK.
|
||
15.12.2015
|
PiS wniósł do Sejmu projekt nowelizacji ustawy
o TK.
|
|
16.12.2015
|
Publikacja w Dzienniku Ustaw wyroku TK z dnia
3.12.2015r.
|
|
17.12.2015
|
Klub Kukiz’15 złożył projekt ustawy o zmianie
Konstytucji w artykułach dot. TK; zmiany te doprowa-
|
|
dziłyby do odwołania wszystkich obecnych
sędziów TK.
|
||
21.12.2015
|
W trakcie posiedzenia Komisji Ustawodawczej
dochodzi do reasumpcji przegranego przez PiS
|
|
głosowania w sprawie ogłoszenia przerwy w posiedzeniu
do 7. stycznia
|
||
22.12.2015
|
Z pominięciem trzech czytań Sejm uchwala
nowelizacje ustawy o TK autorstwa PiS (tzw. stawa
|
|
naprawcza). Ustawa nie przewiduje vacatio
legis
|
||
23.12.2015
|
min. Witold Waszczykowski występuje do Komisji
Weneckiej z prośba o opinię dotycząca noweli-
|
|
zacji ustawy o Trybunale Konstytucyjnym.
Przekazuje Komisji nieaktualny już projekt ustawy
|
||
24.12.2015
|
Senat przyjmuje ustawę bez poprawek
|
|
28.12.2005
|
Prezydent Duda podpisuje ustawę i tego samego
dnia jest ona publikowana w Dzienniku Ustaw
|
|
23.01.2016
|
PiS składa opozycji propozycja „kompromisu”
(skrócenie kadencji, gwarancja większości dla kan-
|
|
dydatów opozycji w kładzie Trybunału)
|
||
8-9.02.2016
|
Europejska Komisja na rzecz Demokracji przez
Prawo (tzw. Komisja Wenecka) odbyła wizytę w
|
|
Polsce, w jej trakcie
przeprowadzili rozmowy z przedstawicielami wielu organów państwa, w tym
|
||
Trybunału Konstytucyjnego, na temat istoty i
znaczenia tej nowelizacji.
|
||
8-9.03.2016
|
TK zbada zgodność z Konstytucją noweli PIS z
22.12.2015r. o Trybunale Konstytucyjnym
|
|
W konsekwencji mamy dzisiaj
sytuację, w której:
Trzech
sędziów wybranych zgodnie z prawem 8 października nie może rozpocząć
orze-kania, ponieważ Prezydent nie odebrał od nich przysięgi.
TK
wskazał , że nie istnieją przesłanki prawne do stwierdzenia braku mocy prawnej
wy-boru sędziów przez Sejm VII kadencji.
Dwóch sędziów wybranych
przez poprzedni parlament,
Jednocześnie trzech sędziów
wybranych ma miejsce prawidłowo powołanych
W
konsekwencji TK jest w stanie obradować dzisiaj w składzie co najwyżej 12
osobo-wym.
Zgodnie z treścią nowelizacji ustawy o TK do
orzeczenia o jej zgodności z konstytucją niezbędny jest pełen skład.
Jednocześnie orzekanie o zgodności nowelizacji ustawy o TK z konstytucją na
podstawie tej samej ustawy, prowadzi do klinczu prawnego (jeżeli ustawa byłaby
niezgodna z konstytucją, to orzeczenie wydane na jej podstawie mogłoby być
nieważne).
TK,
zgodnie z konstytucją, zamierza wydać orzeczenie w sprawie zgodności z ustawą
zasadniczą „ustawy naprawczej” bezpośrednio na podstawie konstytucji.
Jeżeli Trybunał wyda orzeczenie w sprawie ustawy bezpośrednio na
podstawie konsty-tucji, wyrok ten prawdopodobnie nie zostanie uznany przez
większość parlamentarną i nie opublikowany w Dzienniku Ustaw.
W takim przypadku wszystkie kolejne orzeczenia
TK mogą również być przez większość uznane niezgodne z prawem i niewykonywane.
Działania te były połączone
z podważaniem wiarygodności i osłabianiem zaufania do TK.
Trybunał Konstytucyjny został w ten sposób
praktycznie sparaliżowany.
Sytuacja
ta wywołała protesty autorytetów i środowisk prawniczych :
Dopuszczenie ponowienia kadencji przez sędziego TK to z kolei pomysł
diabelski, bo to droga do uzależnienia sędziów. W państwach demokratycznych
mocno zwraca się uwagę na ten aspekt. Albo idzie się na całego i mianuje sędziów
doż ywotnio - co jest moim zdaniem niebez-pieczne - albo powołuje ich na jedną
kadencję. W tym względzie nasze dotychczasowe prawo było bardzo dobre.
prof. Andrzej Zoll
Czwartkowy wyrok TK wyra źnie mówi, że obecny Sejm nie posiadał podstawy
prawnej do wy-boru jakichkolwiek sędziów TK, ponieważ w Trybunale nie było
wakatów (…). Orzeczenie TK jest powszechnie obowiązujące i jest ostateczne
(...). Obowiązkiem Prezydenta jest natych-miastowe odebranie ślubowania od tych
sędziów.
dr
Ryszard Piotrowski
To wszystko jest groteskowe i kompletnie niekonstytucyjne. Jest to
najlepsza metoda na rozmontowanie autorytetu i mocy TK. To jest bardzo
smutne" (o
nowelizacji ustawy o TK autorstwa PiS).
prof.
Marek Chmaj
Z punktu widzenia prawa te
uchwały są bezskuteczne. Poprzedni Sejm wybrał tych sędziów. Wybór dwóch jest
dyskusyjny. Natomiast nie ma najmniejszej wątpliwości, że trzech sędziów z pięciu
wybranych jest sędziami Trybunału. Sejm nie mo że tego unieważnić. (o uchwałach Sejmu z
listopada stwierdzają-cych nieważność wyboru sędziów TK z czerwca).
prof.
Jerzy Stępień
Obowiązek są dzenia większości spraw w pełnym składzie sparaliżuje działanie
Trybunału. W mojej oce-nie jego praca wydłuży się nawet pięciokrotnie, bo
obecnie jednocześnie mogą działać trzy składy, które zajmują się różnymi
sprawami. Takie rozwiązanie jest uznawane za nieadekwatne dla sądów
konstytu-cyjnych i międzynarodowych. W Trybunale Sprawiedliwości UE większość
orzeczeń jest wydawana w składzie pięcioosobowym i trzyosobowym, skład pełny
zdarza się zupełnie sporadycznie.
prof.
Marek Safjan
Myślę, że pan prezydent powinien zastosować się do regulacji prawnej i
niezwłocznie przyjąć ślubowanie od trójki sędziów właściwie wybranych (...).
Jest to niewątpliwie ważne orzeczenie, w którym TK odniósł się do kwestii,
która od dłuższego czasu dezorganizuje pracę samego Trybunału.
prof.
Ryszard Balicki
Konstytucyjność przepisów, na podstawie których ten wybór został
dokonany przez poprzedni Sejm, stwierdzono wyrokiem TK i nie ma żadnych podstaw
do tego, by kwestionować prawidłowość tego wybo-ru. Prezydent w związku z tym
ma obowiązek - od dawna już - dokonać zaprzysiężenia i z każdym dniem popada w
coraz większą zwłokę w wykonaniu tego obowiązku. To w poważny sposób konstytucję
łamie.
prof.
Tomasz Pietrzykowski
W projekcie zawartych jest kilka elementów, które w wyraźny sposób
odbiegają od przepisów konstytucji. Inne z kolei nawet jeśli nie odbiegają
literalnie, to uniemożliwiają wykonywanie zadań, które stawia się przed Trybunałem.
Są to błędy typowo legislacyjne i widać, że projekt był pisany na kolanie.
dr Jacek
Zaleśny
Wydaje si ę, że przepis konstytucji należy interpretować w ten sposób, że
w tym przypadku większość nie może być inna niż zwykła, czyli nie może być ani
wyższa, ani niższa.
dr
Zbigniew Gromek
W projekcie zmian w ustawie o TK są zapisy mogące
budzić kontrowersje, co do ich zgodności z konsty-tucją"
dr
Maciej Serowaniec
Nowelizacja ustawy
spowoduje dysfunkcję Trybunału. Uniemożliwi mu skuteczne działanie
prof.
Jerzy Ciapała
[Wyrażamy] głębokie zaniepokojenie z powodu
podejmowanych w parlamencie i przez Prezydenta dzia-łań, które (…) godzą w
niezależność Trybunału Konstytucyjnego i niezawisłość sędziów, naruszając tym samym
podstawy demokratycznego państwa prawa”. (...) sądownictwo konstytucyjne
jest „trwałym i nie-zbędnym elementem
standardu ustrojowego państw współczesnej, demokratycznej Europy”, a „wszelkie działania osłabiające Trybunał
Konstytucyjny i podważające jego autorytet stanowią naruszenie nie tylko porządku
konstytucyjnego RP, ale także europejskich wartości demokratycznych.
Uchwała UW ws. TK Rada Wydziału Prawa i Administracji
Podpisana przez Pana Prezydenta ustawa z dnia 19 listopada 2015 r. o
zmianie ustawy o Trybunale Konstytucyjnym nie daje się pogodzić z zasadą
demokratycznego państwa prawnego, naruszając wymo-gi nieusuwalności sędziów,
legalizmu i niedziałania prawa wstecz". Jak dodano „podważa zaufanie do
Trybunału Konstytucyjnego, pozbawiając Państwo Polskie podstawowej instytucji
ochrony praw funda-mentalnych". „(...) Uchwały te są pozbawione wszelkiej
mocy prawnej i pogłębiają kryzys konstytucyjny Państwa". W uchwale zaapelowano
o „niezwłoczne podjęcie działań, które nie dopuszczą do trwałego zachwiania
równowagi między władzą sądowniczą a władzami ustawodawczą i wykonawczą”.
Uchwała
UJ ws. TK
Działania większości parlamentarnej wywołały wreszcie protesty organizowane przez Komitet Obro-
ny Demokracji, gromadzące dziesiątki tysięcy osób.
Należy dostrzec bardzo wyraźne przyspieszenie
procesu tworzenia prawa. Zostało ono osiągnięte poprzez:
Mobilizację organów władzy
(bardzo szybkie procedowanie, pracę w nocy).
Unikanie procesu
konsultacji.
W tej kwestii PiS do perfekcji doprowadził
stosowaną wcześniej praktykę, gdy przedłożenia de facto rządowe są wnoszone
jako projekty poselskie.
Brak Oceny Skutków Regulacji
do wielu projektów ustaw
Ignorowanie opinii opozycji
i gremiów opiniujących takich jak SN, RPO, KRS.
W
efekcie wiele z przyjętych ustaw jest wadliwych, co dostrzegają nawet sami ich
autorzy, składa-jąc kolejne autopoprawki lub nowelizując ustawy właśnie
przyjęte.
Czas trwania
|
|||
Data
|
procesu legisla-
|
||
złożenia
|
cyjnego
|
Ustawa
|
|
2015-11-15
|
16 dni
|
Ustawa z dnia 19 listopada 2015 r. o zmianie
ustawy o działach
|
|
administracji rządowej oraz niektórych innych
ustaw.
|
|||
2015-11-13
|
7 dni
|
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o
Trybunale Konstytu-
|
|
cyjnym.
|
|||
2015-11-18
|
11 dni
|
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o
podatku dochodo-
|
|
wym od osób fizycznych.
|
|||
2015-11-26
|
5 dni
|
Poselski projekt ustawy o Instytucie Zachodnim
im. Zygmunta
|
|
Wojciechowskiego.
|
|||
2015-12-01
|
30 dni
|
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy -
Prawo o ruchu dro-
|
|
gowym oraz niektórych innych ustaw.
|
|||
2015-12-01
|
30 dni
|
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o
kształtowaniu ustro-
|
|
ju rolnego.
|
|||
2015-12-03
|
15 dni
|
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o
finansach publicz-
|
|
nych.
|
|||
2015-12-04
|
27 dni
|
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o
zmianie ustawy o
|
|
świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych
ze środków
|
|||
publicznych oraz niektórych innych ustaw.
|
|||
2015-12-01
|
36 dni
|
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o
ochronie praw loka-
|
|
torów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie
Kodeksu cy-
|
|||
wilnego.
|
|||
2015-12-03
|
59 dni
|
Poselski projekt ustawy o podatku od
niektórych instytucji finan-
|
|
sowych.
|
|||
2015-12-03
|
22 dni
|
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o
administracji podat-
|
|
kowej.
|
|||
2015-12-07
|
47 dni
|
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o
kierujących pojaz-
|
|
dami.
|
|||
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o
zmianie ustawy o
|
|||
2015-12-09
|
14 dni
|
udostępnianiu informacji o środowisku i jego
ochronie, udziale
|
|
społeczeństwa w ochronie
środowiska oraz o ocenach oddziały-
|
|||
wania na środowisko oraz niektórych innych
ustaw.
|
|||
2015-12-07
|
24 dni
|
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy -
Prawo wodne.
|
|
29 dni
|
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty
|
||
oraz niektórych innych ustaw.
|
|||
2015-12-14
|
17 dni
|
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o
działach administracji
|
|
rządowej oraz niektórych innych ustaw.
|
|||
2015-12-15
|
23 dni
|
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o
służbie cywilnej oraz
|
|
niektórych innych ustaw.
|
|||
2015-12-14
|
17 dni
|
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o
efektywności energe-
|
|
tycznej.
|
|||
2015-12-15
|
27 dni
|
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o
ubezpieczeniu społecz-
|
|
nym rolników oraz niektórych innych ustaw.
|
|||
2015-12-15
|
13 dni
|
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o
Trybunale Konstytucyj-
|
|
nym.
|
|||
2015-12-16
|
15 dni
|
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o
odnawialnych źródłach
|
|
energii.
|
|||
2015-12-18
|
10 dni
|
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o
funkcjonowaniu górnic-
|
|
twa węgla kamiennego.
|
|||
2015-12-18
|
10 dni
|
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o
zmianie ustawy o podat-
|
|
ku dochodowym od osób fizycznych (nowelizacja
zmiany przyjętej 3
|
|||
tygodnie wcześniej).
|
|||
2015-12-23
|
40 dni
|
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o
Policji oraz niektórych
|
|
innych ustaw.
|
|||
2015-12-28
|
10 dni
|
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o
radiofonii i telewizji.
|
|
Jednocześnie
przyjęte zostały ustawy, których konsekwencje gospodarcze i społeczne będą
negatywne i często odmienne od deklarowanych. Można wśród nich wymienić
przykładowo:
Zmniejszenie
liczby 3-latków w przedszkolach w konsekwencji przejęcia nowelizacji ustawy o
systemie oświaty (powrót 6-latków do przedszkoli).
Wzrost opłat bankowych w konsekwencji
wprowadzenia podatku od niektórych instytucji finansowych.
Nie objęcie programem 500+
niezamożnych rodzin poniżej minimum socjalnego z 1
dzieckiem, niesprawiedliwość rozwiązania w
którym różnica kilkunastu złotych w skali roku, oznacza niższe dochody rodziny
o 6000 zł rocznie, czyli brak zasady złotówka za złotówkę. Jednocześnie nawet
bardzo bogaci z dwójką dzieci dodatek dostaną. Co jed-nak najważniejsze program
będzie nieskuteczny - jak wskazują doświadczenia zagra-niczne przyniesie dużo
słabsze efekty demograficzne niż zakłada Rząd.
USTAWA O PROKURATURZE I USTAWA O POLICJI
Przyjęte przez parlament Prawo o prokuraturze
wprowadza rozwiązanie, w którym Minister Sprawiedliwości jest jednocześnie
Prokuratorem Generalnym z możliwością bardzo silnego wpływu na poszczególne
postępo-wania prokuratorskie. Ustawa ta:
Ogranicza niezależność prokuratorów
Znosi
kadencyjności prokuratorów funkcyjnych, odstępuje od obligatoryjnego
przeprowadzania konkur-sów na wolne stanowiska prokuratorskie i daje możliwość
powoływania na wyższe stanowiska prokura-torskie niezależnie od stażu pracy i
doświadczenia zawodowego.
Umożliwia ministrowi bezpośredni nadzór nad pracami
Dotychczas
polecenie PG wydane podporządkowanemu prokuratorowi musiało być wydane na
piśmie, a podwładny mógł od niego odstąpić i przekazać sprawę przełożonemu (na
jego odpowiedzialność). Zmia-na znosi te regulacje - polecenia mogą być ustne i
są niepodważalne.
Osłabi ochronę tajemnicy śledztwa i ułatwi propagandowe wykorzystywanie
postępowań
Przełożony
i prokurator generalny będzie mógł pokazać akta sprawy „innym osobom”, w tym
także me-diom.
Wprowadza uznaniowe zasady awansów i odsuwania od spraw
Zniesiony jest wymóg stażu pracy i konkursu przy
awansach – wystarczy wniosek Prokuratora General-nego. Nowo obsadzone
prokuratury regionalne będą mogły weryfikować prokuratorów – czyli kierować ich
do rejonów i okręgów lub wysyłać do Prokuratury Krajowej zajmującej się
najpoważniejszymi sprawa-mi. Oznacza to, że będzie można z jednej strony
uznaniowo nagradzać lojalnych prokuratorów i skutecz-nie blokować prace
prokuratorów badających sprawy niewygodne dla władzy.
Ustawa ta stanowi szczególne zagrożenie w
połączeniu z przyjętą również w styczniu nowelizacją ustawy o policji, która
miała być wykonaniem wyroku Trybunału Konstytucyjnego z lipca 2014.
Zgodnie z treścią noweli, kontrola operacyjna ma polegać na:
podsłuchu
podglądzie osób w
pomieszczeniach, środkach transportu lub miejscach innych niż publiczne
kontroli korespondencji (w
tym elektronicznej)
kontroli przesyłek
uzyskiwaniu danych z informatycznych nośników
danych, telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, sys-temów informatycznych i
teleinformatycznych.
Wprowadzono zasadę, że właściwy sąd okręgowy
miałby prawo do kontroli post factum pozyskiwania przez służ-by danych
telekomunikacyjnych, pocztowych i internetowych. Uprawnione organy raz na pół
roku będą przekazy-wały do sądu sprawozdania statystyczne. Sąd mógłby zapoznać
się z materiałami uzasadniającymi udostępnia-nie danych. Minister
Sprawiedliwości ma co rok przedstawiać Sejmowi i Senatowi informację o
przetwarzaniu da-nych i wynikach prowadzonych kontroli. Ustawa w obecnym
kształcie uderza także w tajemnicę adwokacką.
Wbrew
postulatowi TK, w noweli utrzymano ustawowy 12 miesięczny okres przechowywania
bilingów. Posłowie PiS uzasadniają to potrzebą pracy przy poważnych
przestępstwach szpiegowskich, terrorystycznych czy gang-sterskich. Dane, które
w ocenie prokuratury nie będą miały znaczenia dla postępowania karnego, będą
podlegać zniszczeniu.
Mamy do czynienia z osłabianiem instytucji
stojących na straży praworządności i praw obywatelskich. Poza Trybunałem
Konstytucyjnym dotyczy to także Rzecznika Praw Obywatelskich (obniżanie
budżetu). Jednocześnie państwo uzyskuje silne instrumenty kontroli obywateli bez
należytego nadzoru niezawi-słych sądów. Trudno nie nazwać tego inaczej niż
dryfowanie w kierunku miękkiego autorytaryzmu, co wyłącza Polskę z obszaru
liberalnych demokracji.
JAK NIE WIADOMO O CO CHODZI, TO
CHODZI O PIENIĄDZE
W ciągu
pierwszych miesięcy prac nowego rządu zostały przyjęte, bądź złożone projekty
ustaw, które przewidują świadczenia dla obywateli, bez wskazania odpowiednich
źródeł finan-sowania, szczególnie w kolejnych latach.
Data wej-
|
Tytuł
|
Skutek dla
|
Uwagi
|
ścia w ży-
|
finansów
|
||
cie / projekt
|
publicz-
|
||
nych
|
|||
(mln zł)
|
|||
2016-01-01
|
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o
podatku dochodo-
|
zwiększenie wy-
|
|
datków, bez kwoty
|
|||
wym od osób fizycznych.
|
|||
2016-01-01
|
Poselski projekt ustawy o Instytucie Zachodnim
im. Zygmunta
|
-4.50
|
|
Wojciechowskiego.
|
|||
projekt
|
Przedstawiony przez Prezydenta
Rzeczypospolitej Polskiej pro-
|
-15 580.00
|
|
jekt ustawy o zmianie
ustawy o podatku dochodowym od osób
|
|||
fizycznych.
|
|||
projekt
|
Przedstawiony przez Prezydenta Rzeczypospolitej
Polskiej pro-
|
-10 000.00
|
rosnące koszty w
|
kolejnych latach
|
|||
jekt ustawy o zmianie
ustawy o emeryturach i rentach z Fundu-
|
|||
szu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych
innych ustaw.
|
|||
projekt
|
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o
ofercie publicznej i
|
zwiększenie, bez
|
|
kwoty
|
|||
warunkach wprowadzania
instrumentów finansowych do zorgani-
|
|||
zowanego systemu obrotu oraz o spółkach
publicznych oraz
|
|||
niektórych innych ustaw.
|
|||
2016-01-06
|
Poselski projekt ustawy o
zmianie ustawy o ochronie praw loka-
|
zwiększenie, bez
|
|
torów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie
Kodeksu cywil-
|
kwoty
|
||
nego.
|
|||
2016-02-01
|
Poselski projekt ustawy o podatku od
niektórych instytucji finan-
|
4 400.00
|
|
sowych.
|
|||
projekt
|
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o
Rzeczniku Praw
|
wpływa dodatni,
|
|
bez kwoty
|
|||
Obywatelskich oraz niektórych innych ustaw.
|
|||
projekt
|
Poselski projekt ustawy o jednorazowym dodatku
pieniężnym dla
|
-1 400.00
|
|
niektórych emerytów, rencistów i osób pobierających
świadcze-
|
|||
nia przedemerytalne,
zasiłki przedemerytalne, emerytury pomo-
|
|||
stowe albo nauczycielskie
świadczenia kompensacyjne
|
|||
w 2016 r.
|
|||
2016-01-15
|
Poselski projekt ustawy o Zintegrowanym
Systemie Kwalifikacji.
|
3.30
|
|
2016-01-23
|
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o
służbie cywilnej oraz
|
brak danych
|
|
niektórych innych ustaw.
|
|||
projekt
|
Rządowy projekt ustawy o ponownym
wykorzystywaniu informa-
|
4.00
|
|
cji sektora publicznego.
|
|||
projekt
|
Poselski projekt ustawy - Prawo o
prokuraturze.
|
wpływa dodatni,
|
|
bez kwoty
|
|||
projekt
|
Rządowy projekt ustawy o przeciwdziałaniu
zagrożeniom prze-
|
1.50
|
|
stępczością na tle seksualnym.
|
|||
projekt
|
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy -
Kodeks postępowa-
|
150.00
|
|
nia karnego oraz niektórych innych ustaw.
|
|||
projekt
|
Rządowy projekt ustawy o Bankowym Funduszu
Gwarancyjnym,
|
-0.20
|
|
systemie gwarantowania
depozytów oraz przymusowej restruk-
|
|||
turyzacji.
|
|||
2016-04-01
|
Rządowy projekt ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu
|
-22 000.00
|
dwukrotnie więk-
|
sze koszty w ko-
|
|||
dzieci.
|
lejnych latach
|
||
Rządowy projekt ustawy o bezpieczeństwie obrotu prekur-
|
-0.40
|
||
sorami materiałów wybuchowych.
|
|||
projekt
|
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy -
Prawo łowieckie.
|
-55.00
|
|
projekt
|
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o
systemie identyfi-
|
0,20
|
|
kacji i rejestracji zwierząt.
|
|||
2
000.00
|
szacunek - brak
|
||
projekt
|
Podatek od marketów.
|
ostatecznego pro-
|
|
jektu
|
Trudno nie dostrzegać próby „kupienia” pokoju
społecznego kosztem pogorszenia sytuacji obywateli w krótszej i dalszej
perspektywie (zwiększenie wydatków na zakupy detaliczne, zwiększenie cen usług
banko-wych, podnoszenie podatków, zwiększenie kosztów obsługi długu
publicznego). W niektórych przypadkach konsekwencje widać już dzisiaj, jak w
przypadku wzrostu cen usług bankowych. Jednak wiele z nich pojawi się w czasie,
gdy obywatelom trudno je będzie wiązać z konkretnym posunięciem rządzących.
Świadczy to o cynizmie i nieodpowiedzialności polityków rządzących dziś Polską.
KADRY DECYDUJĄ O WSZYSTKIM
Kolejne
rządy po przejęciu władzy, poza kierownictwem urzędów, obsadzają osobami z
nomi-nacji politycznej także władze spółek skarbu państwa oraz stanowiska w
służbie cywilnej. Praktyka ta w przypadku Prawa i Sprawiedliwości została
doprowadzona do skrajności. Nastą-piła bardzo szybka wymiana zarządów Spółek
Skarbu Państwa
Wśród politycznych
nominacji do władz SSP można wymienić takie osoby jak:
Krzysztof Skóra – prezes KGHM
Uznawany za protegowanego wiceprezesa PiS Adama
Lipińskiego. Jego wcześniejsze do-świadczenia to funkcja skarbnika maleńkiej
gminy Ruja i stanowisko wiceszefa lubińskich wo-dociągów. PiS również jego
delegowało do szefowania miedziowemu gigantowi w latach 2006-2008.
Wojciech Jasiński – prezes ORLEN
Pracował w oddziale NBP oraz w Spółdzielni
Transportu Wiejskiego. W latach 1992-1994 pra-cował w Najwyższej Izbie
Kontroli, gdy jej prezesem był Lech Kaczyński. Od 1997 do 2000 r., był
członkiem zarządu, a następnie prezesem warszawskiej spółki Srebrna, której
właścicie-lem jest Instytut im. Lecha Kaczyńskiego, w którego radzie zasiada prezes PiS. Następnie był
podsekretarzem stanu w resorcie sprawiedliwości (2000-2001). W rządach
Kazimierza Marcin-kiewicza i Jarosława Kaczyńskiego był Ministrem Skarbu
Państwa (2006-2007). Podkreśla, że jest dumny z tego, iż jako szef resortu
skarbu państwa był nazywany "hamulcowym prywatyza-cji" przez tych,
którzy – jak dodaje - "chcieli zarobić na prywatyzacji".
Marcin Mastalerek – Dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej w PKN Orlen.
Były poseł i rzecznik PiS.
Paweł Kurtyka – szef rady nadzorczej Agencji Mienia Wojskowego
25-latek, bez doświadczenia, z karierą w organizacji studenckiej.
Znajomość z Antonim Macie-rewiczem zaważyła na jego karierze. W 2011 roku brał
udział w amerykańskim wyjeździe An-toniego Macierewicza i Anny Fotygi w sprawie
Smoleńska.
Adam Rogacki – członek Rady Nadzorczej spółki PL.2012+
Rogacki,
który ma 40 lat, jest prawnikiem. Do Sejmu dostał się w 2005 roku, ; wcześniej miał kancelarię brokerską.
Zamieszany w „aferę madrycką”, po której został usunięty z PiS.
Robert Pietryszyn – wiceprezes PZU
O
Pietryszynie było głośno w 2014 roku, kiedy do prokuratury trafiło
zawiadomienie dotyczące nietypowych zachowań na kontach Adama Hofmana,
ówczesnego rzecznika PiS. Okazało się, że otrzymywał on wielokrotne pożyczki od
Pietryszyna na kwotę łączną równą 70 tys. zł. Pie-tryszyn miał nawet
pełnomocnictwo do kont bankowych Hofmana i jego biura. Jednak prokura-tura odmówiła
wszczęcia śledztwa w tej sprawie.
Łukasz Kroplewski – Wiceprezes PGNiG
Szef zachodniopomorskich
struktur Solidarnej Polski.
Jan Maria Tomaszewski – doradca zarządu TVP
Kuzyn
prezesa PiS, Jarosława Kaczyńskiego.
Plastyk z wykształcenia, w swojej karierze zaj-mował już wiele stanowisk w
państwowych spółkach, m.in. w miejskich wodociągach i Orlenie. Pracował też w
telewizji publicznej. Gdy prezesem TVP został Andrzej Urbański dostał posadę w
dziale kadr TVP. Po jego zawieszeniu poszedł na zwolnienie lekarskie. Pracował
też w Aka-demii Telewizyjnej.
Zgodnie
z zapisami ustawy wyższe stanowiska w Służbie Cywilnej będą teraz obsadzane w
drodze powołania, a nie konkursu. Stosunki pracy z osobami zajmującymi obecnie
takie stano-wiska wygasną po 30 dniach, chyba że zostaną im zaproponowane nowe
warunki.
Niezwłocznie
rozpoczęły się także wymiany na wysokich stanowiskach w administracji
publicz-nej (nie tylko tych objętych
ustawą o służbie cywilnej). Poza osobami
zajmującymi stanowiska
polityczne
(np. wojewodów) proces dotknął
|
przykładowo
także:
|
||
Instytucja
|
Odwołany
|
Powołany
|
|
W ciągu trzech miesięcy
|
W komisjach konkursowych
do powołania nowych ku-
|
||
ratorów zasiądą
przedstawiciele związków zawodo-
|
|||
mają być odwołani wszyscy
|
|||
wych i MEN. Ale to
minister po zapoznaniu się z praca-
|
|||
wojewódzcy kuratorzy
|
mi komisji powoła nowego kuratora. Szefowa MEN
po
|
||
oświaty, a nowych - po
|
|||
nowelizacji prawa może powoływać i odwoływać
rów-
|
|||
Kuratoria
|
konkursach - wybierze sze-
|
||
nież wicekuratorów.
|
|||
fowa MEN. Z pracą poże-
|
Choć Związek Nauczycielstwa Polskiego
apelował, by
|
||
gnali się już urzędnicy
m.in.
|
|||
kuratorów nie wybierać
"politycznie", to wśród kandy-
|
|||
w Kielcach, Olsztynie i
|
datów na zwolnione stanowiska dominują nie
bezpar-
|
||
Szczecinie.
|
|||
tyjni fachowcy, lecz głównie osoby związane z
PiS.
|
|||
Dyrektor general-
|
Konrad Tomaszewski jest
kuzynem Jana Marii Toma-
|
||
szewskiego, ciotecznego
brata Jarosława Kaczyńskie-
|
|||
ny w spółce Lasy
|
|||
go, a Jan Maria to najbliższy obok Marty
Kaczyńskiej
|
|||
Państwowe
|
|||
krewny prezesa PiS.
|
|||
Pełniący obowiąz-
|
Wiesław Kamiński – wujek prezydenta Andrzeja
Dudy.
|
||
ki prezydenta Ra-
|
|||
domska
|
|||
Szef Okręgowej
|
Tomasz Waszczykowski, brat ministra Witolda
Wasz-
|
||
Izby Skarbowej w
|
czykowskiego.
|
||
Łodzi
|
|||
Wymiana
kadr jest dokonywana tak pospiesznie, że dochodzi do odwoływania osób zaraz po
nominacji.
Zbigniew Maj – Komendant Główny Policji
podał się do dymisji zaledwie po kilku tygodniach od objęcia funkcji
Komendanta Głównego Policji. Oskarża się go o korupcję. Miał on rzekomo przyjąć
łapówkę w postaci pięciu butelek wódki oraz nie rozliczyć się z 10 tys. zł
przeznaczonych na zakup okien.
Cezary Popławski – wiceszef policji.
Nadinspektor
Cezary Popławski, wiceszef policji, rozpoczynał służbę w ZOMO. Został
zdymi-sjonowany.
Bogusław Kowalski – Prezes PKP.
Marcin
Meller poinformował, że to właśnie Kowalski był osobą, która rozpracowywała go,
kiedy działał w NZS. Kowalski miał być zarejestrowany jako TW pod pseudonimami
"Mieczysław"
i "Przemek".
Bogusław Witkowski – dwutygodniowy Prezes
Agencji Rynku Rolnego we Wrocławiu.
Decyzja
o jego nominacji mocno zaskoczyła dolnośląskich działaczy PiS. Zupełnie inna
osoba została zaakceptowana przez kierownictwo partii. Ktoś wykorzystał
zamieszanie związane z obsadą nowych stanowisk i podsunął nazwisko
Witkowskiego.
Mariusz Antoni Kamiński – jednodniowy prezes
Polskiego Holdingu Obronnego.
Były
poseł PiS, znany z „afery Madryckiej”.
Taka skala upolitycznienia, nepotyzmu i
przedkładania wierności politycznej nad profe-sjonalizm doprowadzić musi do
pogorszenia jakości funkcjonowania zarówno admini-stracji, jak i Spółek Skarbu
Państwa. Jednocześnie podważa ona zaufanie obywateli do instytucji publicznych
i utrwala przekonanie o powszechnym kumoterstwie.
...ALE TELEWIZJA TEŻ JEST WAŻNA
Specyficznym
przypadkiem spółek skarbu państwa są media publiczne - TVP SA oraz PR SA.
Zgodnie z opublikowaną 8.01.2016 r. nowelizacją
ustawy o radiofonii i telewizji wygasły mandaty dotychczasowych członków zarządów i rad nadzorczych TVP
oraz Polskiego Radia, a ich nowe
organy zostały powołane przez ministra skarbu państwa, "do czasu
wpro-wadzenia nowej organizacji mediów narodowych".
Jak
stanowi uzasadnienie ustawy zmiana "wiąże się z wyeliminowaniem udziału
Krajowej Ra-dy Radiofonii i Telewizji, jako organu regulacji rynku mediów
elektronicznych, w kreowaniu składów zarządów i rad nadzorczych działających na
tym rynku spółek Skarbu Państwa. Do czasu wprowadzenia nowej organizacji mediów
narodowych winna to być bowiem domena ministra właściwego do spraw Skarbu
Państwa, który ponosi odpowiedzialność przed Sej-mem".
W
konsekwencji 8. stycznia powołane zostały nowe zarządy obu spółek, w których
osoby o wyraźnej afiliacji politycznej odgrywają istotną rolę:
Prezesem
Zarządu TVP SA został Jacek Kurski -
działacz polityczny i lider Solidarnej Polski, Poseł i Europoseł, spin doktor PiS.
Członkiem
Zarządu Polskiego Radia został Marcin
Palade - związany z Ruchem Narodo-wym, publicysta skrajnie prawicowej i
proputinowskiej „Gazety Warszawskiej.
Jednocześnie
w TVP, w pierwszych dniach po zmianie
władz, przeprowadzona została czyst-ka,
która dotknęła dziennikarzy zajmujących się informacją i publicystyką:
Maciej Czajkowski sekretarz redakcji „Wiadomości”
Piotr Kraśko wieloletni prezenter Wiadomości, pracował w TVP
ponad 25 lat
Beata Tadla prezenterka
„Wiadomości” od 2012r.
Karolina Lewicka dziennikarka TVP Info
Bogdan Ulka wydawca „Wiadomości” w TVP1, pracował w TVP 24
lata
Joanna Osińska prowadziła
programy w TVP od 23 lat
Hanna Lis prowadząca „Panoramę” przez 4 lata; zwolniona z
powodu „innej kon-
cepcji
programu”
Elżbieta Byszewska reporter
„Wiadomości”
Jacek Tacik reporter
„Wiadomości”
Grzegorz Sajór wydawca „Wiadomości”
Piotr Jaźwiński wydawca „Wiadomości”
Na ich
miejsce zatrudnione zostały osoby, które przeszły z mediów prawicowych, bądź
praco-wały w TVP w czasie w rządów PiS 2005-2007.
Marzena Paczuska nowy
kierownik „Wiadomości”, miała tę funkcję za rządów PiS w latach 2005-2007
Michał Rachoń dziennikarz
TV Republika został szefem publicystyki TVP INFO
Klaudiusz Pobudzin przez
kilka lat pracujący w Telewizji Trwam jako reporter i prowadzący program publicystyczny „Polski punkt
widzenia”.
Podobne
zmiany miały miejsce w Polskim Radiu.
Proces zwolnień trwa i na dzień zamknięcia tego opracowania wskazać
można ok. 60 przy-padków zwolnień w mediach publicznych wynikających z powodów
politycznych (na bieżąco informacje takie udostępnia Stowarzyszenie
Dziennikarzy RP (dzinnikarze.org.pl).
O charakterze
zmiany mediów publicznych w „media narodowe” przykładowo może świadczyć dobór
gości do programu TVP „‘Dziś wieczorem”
(TVP INFO, program prowadzony przez dziennikarzy „Wiadomości” bezpośrednio po
ich zakończeniu na antenie TVP Info)
Data
|
Goście
|
Afiliacja
|
11.01
|
Mariusz Witczak, Beata Mazurek
|
PO, PIS
|
12.01
|
Krzysztof Szczerski
|
Kancelaria Prezydenta RP
|
13.01
|
Piotr Wawrzyk, Olgierd Annusewicz
|
-
|
14.01
|
Borys Budka, Jacek Sasin
|
PO, PIS
|
15.01
|
Anna Maria Anders
|
Kandydatka PiS w wyborach do Senatu
|
16.01
|
Mateusz Morawiecki
|
Rząd
|
17.01
|
Rafał Trzaskowski
|
PO
|
18.01
|
Jan Maria Jackowski, Andrzej Halicki
|
PiS, PO
|
19.01
|
Krzysztof Szczerski
|
Kancelaria Prezydenta RP
|
21.01
|
Leszek Miller
|
SLD
|
22.01
|
Prof. Włodzimierz Marciniak
|
-
|
23.01
|
Marian Kowalski
|
Ruch Narodowy
|
24.01
|
Małgorzata Kidawa - Błońska
|
PO
|
25.01
|
Piotr Wawrzyk
|
-
|
26.01
|
Grzegorz Schetyna
|
PO
|
27.01
|
Lech Obara
|
-
|
28.01
|
Prof. Witold Modzelewski
|
-
|
29.01
|
Piotr Wawrzyk, Jerzy Haszczyński
|
-
|
30.01
|
Witold Waszczykowski
|
PiS
|
31.01
|
Adam Szejnfeld, Zbigniew Kuźmiuk
|
PO, PiS
|
1.02
|
Henryk Kowalczyk
|
PiS
|
2.02
|
Andrzej Duda
|
Prezydent RP
|
3.02
|
Małgorzata Gosiewska, Mariusz Witczak
|
PiS, PO
|
4.02
|
Ewa Kochanowska, Grzegorz Januszko
|
Rodziny smoleńskie
|
Maciej Łopiński
|
Kancelaria Prezydenta RP
|
|
6.02
|
Jan Maria Jackowski,
Katarzyna Lubnau-
|
PiS, .Nowoczesna
|
er
|
||
7.02
|
Julia Pitera, Wojciech Skurkiewicz
|
PO, PiS
|
8.02
|
Witold Waszczykowski
|
PiS
|
9.02
|
Małgorzata Sadurska
|
Kancelaria Prezydenta RP
|
10.02
|
Ewa Kopacz
|
PO
|
11.02
|
Antoni Macierewicz
|
PiS/Rząd
|
12.02
|
Elżbieta Rafalska
|
PiS/Rząd
|
Oczywistą
intencją tak szybkiego „przejęcia” mediów publicznych i zmian w nich
wprowadzanych są potrzeby propagandowe (opisane w rozdziale 5.).
Najlepszym podsumowaniem zmian w mediach
publicznych jest fakt, że w styczniu główny program informacyjny TVP
„Wiadomości” w styczniu stracił 10% swojej widowni (400 tys. z 4,1 mln widzów.
DOBRĄ REPUTACJĘ BUDUJE SIĘ LATAMI
Dzięki udanej transformacji i dobrym wynikom
gospodarczym w ciągu ostatniego ćwierćwiecza Polska miała dobrą i poprawiają
się systematycznie reputację. Jednak działania rządu podejmowanie zarówno w
obszarze polityki zagranicznej jak i wewnętrz-nie bardzo mocno nadszarpnęły
opinię na temat naszego kraju. Jednocześnie sam spo-sób uprawiania dyplomacji i
popełniane błędy przyspieszyły erozję naszej pozycji mię-dzynarodowej. Wiele z
działań i wypowiedzi władz Polski wydaje się być obliczona na propagandowy efekt
zewnętrzny.
POLITYKA ZAGRANICZNA
Rząd Beaty Szydło doprowadził do spadku znaczenia Polski za granicą i
osłabienia jej. Naruszanie rządów prawa i reguł demokracji sprawia, że kraje o
ugruntowanych trady-cjach patrzą na Polskę jak na kraj nieprzewidywalny.
Amatorszczyzna i kluczenie w poli-tyce zagranicznej zmniejszyły reputację i
bezpieczeństwo kraju.
Jeszcze
kilka miesięcy temu Polska miała w Unii Europejskiej reputację kraju
przewidywalne-go i ważnego europejskiego gracza. Dziś stała się symbolem kłopotów
i obiektem europejskiej troski. Reputacja Polski w świecie była budowana przez
kilkanaście lat obecności w Unii. Wy-starczyło kilka miesięcy amatorskich i
nieprzemyślanych działań rządu PiS, by siła Polski w Europie – ta twarda i ta
„miękka” - została zrujnowana.
Zamach na niezawisłość Trybunału
Konstytucyjnego, autorytarny i arogancki styl rządzenia, nieliczenie się z
opinia publiczną, pogarda wobec protestujących obywateli – wzbudziły za
gra-nicą setki negatywnych komentarzy, zmniejszając wiarygodność i znaczenie
Polski. Mętne i nieprawdziwe tłumaczenia sytuacji przez rząd tylko utrwaliły
złe wrażenie.
Sytuacja
wewnętrzna Polski stała się przedmiotem pierwszej takiej dyskusji w Parlamencie
Europejskim, a USA – najbliższy poza Unią sojusznik Polski - wysłały misję
dyplomatyczną, by zbadać o co chodzi z
polską demokracją. Odpowiadając na nie, rząd PiS popełnił całą serię gaf wobec
europejskich narodów i Amerykanów. „Publicystyczna dyplomacja” szefa MSZ i
nie-przemyślane wypowiedzi liderów PiS świadczą o kompleksach oraz niskim
poczuciu wartości i dumy z własnego kraju i narodu.
Rząd PiS włożył wiele
wysiłku, by popsuć relacje z europejską rodziną i najbliższym sąsiadem
–
Niemcami. Odwrócenie sojuszy i zamiana relacji z Niemcami na relację z Węgrami
zmniej-sza znaczenie Polski w Europie. Decyzje rządu PiS wyprowadzają Polskę z
głównego nurtu integracji europejskiej. Taka polityka świadczy o niezrozumieniu
świata i jest sprzeczna z pol-ską racją stanu. Wszystko, co osłabia Unię
Europejską, wzmacnia bowiem Rosję która roz-grywa w Europie i Europie Środkowej
swoje interesy oraz wzmacnia innych przeciwników Eu-ropy w globalnej grze.
Rząd PiS zrobił też w krótkim okresie wiele, aby popsuć relacje z USA.
Nieprzemyślane i nie-konsultowane wypowiedzi dotyczące stałych baz NATO, które
później trzeba było mocno mo-dyfikować, wycofanie się z rozstrzygniętego
przetargu na zakup „Patriotów”, nocny desant na
Centrum Kontrwywiadu NATO czy też ewidentny brak
profesjonalizmu w odniesieniu do NA-TOwskiego programu związanego z bronią
jądrową, reakcje na list senatorów USA – to przy-kłady „skutecznej” dyplomacji
wobec głównego sojusznika.
Mimo
propagandowych fanfar, rząd PiS w polityce zagranicznej nie ma żadnych
osiągnięć, było za to wielokrotne wycofywanie się z wcześniejszych deklaracji,
kluczenie, zagubienie i amatorszczyzna. Dotyczy to m.in. honorowania zobowiązań
podjętych na szczycie Rady Eu-ropy, a dotyczących uchodźców. Takie kluczenie i
chaos to objaw słabości, a nie siły.
Polityka zagraniczna i dyplomacja tworzą dziś
wizerunek kraju rządzonego przez rząd opętany manią prześladowczą, drażliwy,
nostalgiczny, pogrążony w rozpamiętywaniu dawnych krzywd, a nie wizerunek
przewidywalnego kraju, który ma znaczenie na arenie międzynarodowej. Polityka
„podnoszenia się z kolan” w Europie w krótkim czasie oka-zała się polityką
kompromitacji i osłabiania bezpieczeństwa Polski.
WIZERUNEK POLSKI
Polska nie miała tak złej prasy od czasów stanu wojennego. Współgra to z
krytycznymi wypo-wiedziami polityków różnych opcji, w Europie i Stanach
Zjednoczonych. Najbardziej uderzają-cym tego przykładem jest list amerykańskich
senatorów do Premier Beaty Szydło.
Poniższe
zestawienie obejmuje jedynie najważniejsze i najbardziej opiniotwórcze media na
świecie, jednak nawet ono pokazuje skale problemu.
Data
|
Medium
|
Cytat
|
|
2015-10-26
|
New York Times
|
"Chociaż
oczekuje się, że to on będzie sprawować władzę za kulisami i choć to on
|
|
był głównym mówcą podczas niedzielnego świętowania zwycięstwa, urząd
premie-
|
|||
ra ma
przypaść innemu weteranowi partii - Beacie Szydło."
|
|||
2015-10-26
|
La Repubblica
|
"Polska
mrozi Brukselę. Wygrywają antyunijni nacjonaliści."
|
|
2015-10-27
|
Wall Street
|
"W
niedzielnych wyborach parlamentarnych Polacy wybrali populistyczne Prawo i
|
|
Journal
|
Sprawiedliwość
mimo związanych z tym zagrożeń dla gospodarki."
|
||
„Rządy
PiS w latach 2005-2007 były samowolne, a jego polityka zagraniczna -
|
|||
2015-10-27
|
Financial Times
|
naznaczona
nacjonalistycznym tonem, dzięki czemu udała się rzadka sztuka -
|
|
zrażenie
do siebie jednocześnie Rosji i Niemiec.”
|
|||
2015-10-27
|
Politico Europe
|
"Kaczyński
królem Polski!"
|
|
2015-10-27
|
Corriere
|
„Powrót
Jarosława Kaczyńskiego do władzy to europejski ból brzucha.”
|
|
della Sera
|
|||
„Czy
dojście do władzy PiS oznacza koniec stabilnej gospodarki rynkowej w Pol-
|
|||
2015-11-02
|
Frankurter Allge-
|
sce,
która przestanie być ‘"bezpiecznym portem w regionie’", czy Polska
zmierza w
|
|
meine Zeitung
|
kierunku
‘"dyrygowanego przez państwo modelu (gospodarki) tak jak Węgry. Poli-
|
||
tyka
rządu w Polsce, może stać się bardziej nieobliczalna’”."
|
|||
Frankurter Allge-
|
"Skład
gabinetu, który Beata Szydło przedstawiła w poniedziałek, został wyznaczo-
|
||
2015-11-10
|
ny
przez dominującego »Prezesa«, który obwarował umiarkowaną szefową rządu
|
||
meine Zeitung
|
|||
szeregiem
narodowo-konserwatywnych twardogłowych".
|
|||
"PiS
reaguje na swój sposób. Nie zapowiada likwidacji wpływu polityki na media,
|
|||
2015-11-25
|
Frankurter Allge-
|
lecz
wręcz przeciwnie, robi wszystko, aby ten wpływ wzmocnić i wywodzi ze zwy-
|
|
meine Zeitung
|
cięstwa
w październiku +mandat+ do uczynienia ze swojej klerykalno-
|
||
konserwatywnej
doktryny dominującej linii (w mediach)".
|
|||
"PiS
depcze demokratyczne standardy i prawo, atakując krytycznych dziennikarzy,
|
|||
2015-11-27
|
Frankurter Allge-
|
wykluczając
opozycję z kontroli służb specjalnych, przede wszystkim jednak po-
|
|
meine Zeitung
|
przez
próby pozbawienia władzy Trybunału Konstytucyjnego - tej instancji, która
|
||
stoi
PiS-owi na drodze do absolutnej władzy".
"Geniusz
demokracji polega na tym, że głosujący mogą usunąć rząd, nie
|
|||
2015-12-04
|
The Econo-
|
niszcząc
przy tym państwa. Czasem jednak nowa władza, nieusatysfakcjo-
|
|
mist
|
nowana
zdetronizowaniem poprzedniej, postanawia z hukiem wejść na
|
||
scenę.
To właśnie dzieje się w Polsce".
|
|||
2015-12-05
|
The Econo-
|
"Kraj,
który był wzorem integracji europejskiej zachowuje się nagle jak roz-
|
|
mist
|
kapryszony
nastolatek".
|
||
2015-12-06
|
The Econo-
|
"Premier
Beata Szydło ma niewielkie znaczenie. Prawdziwa władza jest w
|
|
mist
|
rękach
Jarosława Kaczyńskiego".
|
||
"Odkąd
władzęże w Polsce przejęła prawicowa partia Prawo i Sprawiedli-
|
|||
CNN w ma-
|
wość,
ruszyła do wielkiego, błyskawicznego przejmowania władzy, które
|
||
2015-12-07
|
teriale Fare-
|
doprowadziło
do pojawienia się porównań do zamachu stanu. W wątpliwym
|
|
eda Zakarii
|
prawnie
ruchu, nowy parlament unieważnił wybór pięciu sędziów Trybunału
|
||
Konstytucyjnego,
by zrobić miejsce dla tych, którzy byliby po myśli partii".
|
|||
"Jeszcze
zanim prawicowe Prawo i Sprawiedliwość wygrało wybory parla-
|
|||
Financial
|
mentarne
25 października, było jasne, że nie jest to zwykły ruch konserwa-
|
||
2015-12-09
|
tywny"
i "Powody do obaw istnieją w każdym z obszarów, w którym nowy
|
||
Times
|
|||
rząd
się dotąd odznaczył", a największym echem odbiła się podjęta przez
|
|||
PiS
próba obsadzenia Trybunału Konstytucyjnego własnymi nominatami".
|
|||
Frankurter
|
"Czy
demokracja w Polsce jest w niebezpieczeństwie? Odpowiedź brzmi
|
||
2015-12-17
Allgemeine
|
jednoznacznie
- tak, jeżeli patrzy się tylko na to, co czyni i mówi nowy
|
||
Zeitung
|
rząd".
|
||
Frankurter
|
|||
2015-12-28
Allgemeine
|
"Warszawa
pozostaje głucha na apele Brukseli".
|
||
Zeitung
|
|||
Financial
|
"Zaledwie
w ciągu kilku tygodni nowy konserwatywny rząd Prawa i Sprawie-
|
||
2016-01-05
|
dliwości
podjął niebezpieczneg kroki, aby trzymać w ryzach Trybunał Kon-
|
||
Times
|
|||
stytucyjny
i media, powtarzając poczynania Fideszu na Węgrzech".
|
|||
2016-01-20
|
El Pais
|
"Zdecydowana
większość grup politycznych w PE krytykowała autorytarny
|
|
kurs
Polski".
|
|||
Frankurter
|
"Debata
była emocjonalna. Premier Szydło przedstawiała się jako obroń-
|
||
2016-01-20
|
Allgemeine
|
||
czyni
kraju i konstytucji, ale nikogo nie przekonała.”
|
|||
Zeitung
|
|||
"Media
publiczne czekają czystki. Wielu obawia się, że zostaną przekształ-
|
|||
2016-01-20
|
Le Mode
|
cone w
narzędzie rządowej propagandy, oparte o wartości bliższe PiS, czyli
|
|
patriotyzm
i nacjonalizm."
|
|||
"W
opinii Jarosława Kaczyńskiego, obecnie szeregowego posła, który tak
|
|||
2016-01-20
|
Neue Zuer-
|
naprawdę
pozostaje szarą eminencją kierującą rząadem, wymiar sprawie-
|
|
cher Zeitung
|
dliwości
musi podlegać ostrej kontroli silnej władzy wykonawczej. Może
|
||
przy
tym być użyty do walki politycznej z opozycją."
|
|||
2016-01-31
|
Die Welt
|
"Jarosławowi
Kaczyńskiemu dano w ręce narzędzie, pozwalające mu inge-
|
|
rować
w przebieg dochodzeń. To potężne narzędzie" - pisze "Die
Welt.".
|
|||
The New
York
2016-02-11
Review of
Books
In 2011, Jarosław Kaczyński,
the leader of Poland’s right-wing Law and Justice Party (known as PiS), announced
he wanted to create “Budapest in Warsaw.” Since his party’s resounding election
victory in October, the con-servative politician has kept his promise. Led by
Kaczyński protégé Beata Szydło, the new Law and Justice government has done
everything it can to emulate the authoritarian course of Hungarian Prime
Minister Viktor Orbán: already, it has attacked the constitutional court,
undermined Poland’s inde-pendent civil service, and set out to bring the public
media under govern-ment control.
Sytuacje pogarsza coraz wyraźniej zauważane na
świecie kierowanie się resentymentami i teoriami spiskowy-mi, przewrażliwienie
na własnym punkcie oraz agresywny ton wypowiedzi. Opinie te są uzasadnione
takimi zachowaniami polityków PiS jak :
Odpowiedź Premier Beaty
Szydło na list senatorów Johna McCaina, Dicka Durbina i Bena Cardina, w
której czytamy między
innymi: „Przedstawiona przez Panów
diagnoza sytuacji wokół polskiego
Trybuna-
łu
Konstytucyjnego jest obarczona wieloma błędami
i jak widzę daleką nieznajomością faktów, które są związane z tą sprawą. Pozwolę sobie je Panom
Senatorom przedstawić”.
Wypowiedź
Jarosława Kaczyńskiego: „Żadne naciski,
żadne pohukiwania, żadne słowa, które nie po-winny paść, a
już zwłaszcza z niemieckich ust,
nie zawrócą nas z tej drogi.”
Wypowiedzią
Witolda Waszczykowskiego: „Ktoś celowo
inspiruje zachodnich polityków i media do krytykowania nowych władz.”
Propozycja wprowadzenia przepisów karnych dotyczących naruszania
dobrego imienia Polski.
Rozpoczęcie procedury
odebrania Janowi Tomaszowi Grossowi Orderu Zasługi RP.
Przytoczone powyżej wypowiedzi i działania
polityków PiS wskazują, że obliczone są raczej na użytek polityki wewnętrznej,
a nie budowy pozytywnej reputacji Polski na świecie.
W tonie wypowiedzi zagranicznych na temat Polski dominuje zdziwienie i
zmartwienie. Dostrzegane jest zagrożenie płynące z sytuacji w naszej części
Europy (Polska, Węgry) dla całego projektu europejskie-go. Taki klimat
zdecydowanie utrudnia osiąganie ważnych celów polskiej polityki zagranicznej,
doty-czących zarówno kwestii bezpieczeństwa, jak i gospodarczych.
Obecny
wizerunek w mediach warto zestawić z obrazem Polski w mediach europejskich w II
połowie roku 20-14. Przykładowo w tym okresie w Niemczech, Wielkiej Brytanii i
Belgii ukazało się 218 materiałów, zgodnie z analizą przeprowadzoną w
opracowaniu „Raport podsumowujący i realizację działań komunikacyjnych” (MSZ
grudzień 2014): opublikowane artykuły miały
w przeważającej części wydźwięk pozytywny lub neutralny.
PROPAGANDA
Aspekt propagandowy pierwszych miesięcy rządów
PiS wymagałby oddzielnego opracowania, co przekracza rozmiar tego opracowania.
Chcielibyśmy jednak zwrócić uwagę na podstawowe elementy języka propagandy PiS.
A o wadze tego aspektu sprawowania władzy dla Rządu świadczy chociażby
powołanie Jacka Kurskiego, jednego z ważniejszych spin doktorów PiS na stanowisko Prezesa TVP.
Tak
szybkie przejecie kontroli nad mediami publicznymi (rozdzia 4) wydaje się mieć
uzasad-nienie w uzyskaniu efektywnego narzędzia propagandy.
Marketing
polityczny jest rzeczą naturalną w demokratycznym dyskursie. Jednak działania
podejmowane przez PiS przekraczają granice pomiędzy marketingiem, a uprawianiem
propa-gandy. Świadczą o tym takie zachowania jak:
Po
pierwsze, posługiwanie się kontrfaktualnymi tezami np. o upartyjnieniu
Trybunału Konsty-tucyjnego przez PO (podczas, gdy 9 z 15 sędziów wybranych
zostało głosami PiS), czy o zamiarze prywatyzacji lasów prze PO. Szczegółową
analizę tego zjawiska można znaleźć w opracowaniu „Raport Gęgaczy”
(http://studioopinii.pl/
krzysztof-lozinski-piotr-rachtan-raport-gegaczy-calosc/).
Po
drugie, czysto emocjonalne komunikaty odwołujące się do:
lęków i nastrojów ksenofobicznych (w
szczególności dotyczących Niemiec i uchodźców)
poczucia własnej wartości
(obrażonej dumy narodowej) .
Po
trzecie, uporczywie powtarzane kalki erystyczne
(uniwersalna odpowiedź na wszystkie
zarzuty:
„a gdzie byliście, gdy Platforma…”, „zostaliście wprowadzeni w błąd” [w
odniesieniu
do komentarzy zagranicznych], „mamy demokratyczny mandat i
możemy
robić…”).
Po
czwarte, osłabianie
wiarygodności przeciwników politycznych (ad personam). Warto tu
zwrócić
uwagę na specyficzną technikę upowszechniania insynuacji. W pierw-
szym
kroku związane z obozem władzy niszowe medium publikuje słabo udoku-
mentowany
i zawierający personalne insynuacje materiał, a następnie przejęte
media
publiczne prawem cytatu i omówienia oskarżenia te nagłaśniają.
Po
piąte, odwracanie oskarżenia („robiliście to samo”,
„was też to dotyczy”). Kuriozalna
jest
tutaj odpowiedź Premier Szydło na list amerykańskich senatorów: „Ostatnie
dni przyniosły nam informacje o dyskusji
politycznej, jaka toczy się w USA, doty-
czącej wyboru na wakujące stanowisko w Sądzie
Najwyższym. Trudno mi sobie
wyobrazić, aby politycy z innych krajów, usiłowali
dziś włączać się, czy interwe-
niować w tej sprawie. Sytuacja w której
zagraniczni politycy próbowaliby po-
uczać Amerykanów o ich Konstytucji, czy narzucać
im swoją wizję rozwiązania
wewnętrznego, amerykańskiego sporu politycznego,
byłaby dla mnie czymś
niezrozumiałym i nieodpowiednim. Jestem
przekonana, że także w Panów opinii
taka sytuacja byłaby niedopuszczalna”.
Po
szóste, metodą
typowo propagandową jest odwoływanie się do teorii spiskowych, w
których przedstawia się siebie jako ofiarę (ktoś celowo inspiruje
zachodnich poli-
tyków i media ).
dzę,
którą nie można się podzielić (kto za tym stoi?) , czy zdania których za-
przeczenie
nie zmienia treści oskarżenia (np. „Ten
najgorszy sort Polaków jest
niesłychanie aktywny, bo czuje się zagrożony” ).
Na
oddzielną, szerszą analizę zasługuje kwestia mowy nienawiści w Internecie
adresowanej do przeciwników politycznych. Należy jednak stwierdzić w tym
miejscu, że zarówno sama ana-liza wpisów (tożsame treści), jak i sprawozdania
finansowe partii wskazują, że jest to proces animowany i opłacany przez partie,
a w stosunku do przeciwników PiS wypowiedzi określanie pojęciem hejt są szczególnie częste.
AGRESJA
Istotnym
elementem narracji propagandowej jest stygmatyzacja przeciwników jako „wrogów”,
czy „winnych”. Ważne jest także podtrzymywanie wysokiego poziomu emocji sporu
polityczne-go
Przykładów
takich zachowań w ostatnich miesiącach znajdujemy wiele, poniżej przytaczamy
jedynie kilka:
Autor
|
Wypowiedź
|
Data
|
|
Jarosław
|
„Mnie może tej odpowiedzi w całości nie wypada
zacytować. Zaczynała się tak: Cała
|
2015-12-13
|
|
Polska z was się śmieje… [tłum przy wtórowaniu
Joachima Brudzińskiego]… komuni-
|
|||
Kaczyński
|
|||
ści i złodzieje!"
|
|||
Jarosław
|
[w domyśle o demonstracjach KOD]: „Są gotowi
wyjść na dwór, ubrać się w kożuch i
|
2015-12-14
|
|
jeszcze mówić, że jest zimno. Ale to nie są
ludzie, którzy mają sprawne głowy. To nie
|
|||
Kaczyński
|
|||
są ludzie, którzy sprawnie myślą.”
|
|||
Jarosław
|
[do Krystyny Skowrońskiej (PO) podczas
wystąpienia premier Beaty Szydło w Sejmie]
|
2015-12-15
|
|
Kaczyński
|
"Zamknij się!"
|
||
Jarosław
|
[rozmowa w TV Republika] „To jest w genach
niektórych ludzi, tego najgorszego sortu
|
2015-12-11
|
|
Polaków. Ten najgorszy sort Polaków jest
niesłychanie aktywny, bo czuje się zagrożo-
|
|||
Kaczyński
|
|||
ny. Wojna, komunizm, transformacja temu typowi
ludzi dawała szans.”
|
|||
Jarosław
|
[W odpowiedzi czy przeprosi za „gorszy sort”]
„Czy według pana współpracownicy
|
2015-12-14
|
|
Kaczyński
|
gestapo i akowcy to ten sam sort ludzi? Według
mnie nie.”
|
||
Krystyna
|
[do Fransa Timmermansa] "Precz od Polski!
Nie denerwuj Pan Polaków, bo żubr wsta-
|
2015-12-23
|
|
Pawłowicz
|
nie."
|
||
„Dziś po południu uchwalimy "małą"
ustawę o TVP i radio publicznym. Zmienimy ich
|
|||
Krystyna
|
władzę. Za kilka dni będą już uczciwe przekazy
informacyjne. Wyborcy dowiedzą się
|
||
wreszcie, co robi dla
nich Rząd, Sejm i Prezydent, których wybrali. Pani J.Dobrosz-
|
2015-12-30
|
||
Pawłowicz
|
Oracz, p.Kraśko,
p.Lewicka, p.Tadla, oboje Lisowie i reszta kłamczuchów dostaną
|
||
skierowanie na kursy medialne resocjalizacyjne
do Wyższej Szkoły Kultury Społecznej
|
|||
i Medialnej do Torunia. Wykłady poprowadzi
Ojciec Dyrektor."
|
|||
„Ekipa PO, PSL, palikoty i postkomuniści przez
osiem lat usiłowała wykorzenić nas z
|
|||
Krystyna
|
polskości, zniszczyć lub chociaż osłabić
polski Kościół, upokarzano księży i wierzą-
|
||
cych, dyskryminowano nas
w próbach utrzymania katolickich rozgłośni, szkół i innych
|
2016-01-11
|
||
Pawłowicz
|
pożytecznych inicjatyw, jak np. toruńskiej
geotermii. Przegrany układ jest jednak groź-
|
||
niejszy dla Polski niż się wydawało. Posuwa się
do działań skrajnie niegodziwych i bardzo dla Polski groźnych.”
W
konsekwencji mamy do czynienia z bardzo silną polaryzacją i podziałem
społecznym. De facto mamy do czynienia z podziałem społeczeństwa na dwa wrogie
obozy, posługujące się diametralnie
odmiennymi językami opisu rzeczywistości i nie mające wspólnej przestrzeni
dys-kursu umożliwiającej uzgadnianie poglądów.
JESZCZE NIGDY TAK NIEWIELU,
W TAK KRÓTKIM
CZASIE,
NIE ZEPSUŁO TAK
WIELE
99 dni Rządu to pasmo bardzo szybkich i
głębokich zmian dotyczących funkcjonowa-nia państwa, w dużej części znacznie
przekraczających zapowiedzi składane przez PiS w kampanii wyborczej. Niektórzy
komentatorzy charakteryzują je jako próbę oba-lenia „Republiki Okrągłego Stołu”.
Niezależnie od intencji trzeba wskazać na bardzo poważne konsekwencje, które
zmiany te niosą. Trzeba wśród nich wymienić:
osłabienie instytucji państwa prawa
silne upolitycznienie państwa
pogłębienie podziałów społecznych
destrukcja służby cywilnej
poważne osłabienie pozycji Polski na arenie międzynarodowej
zniszczenie mediów publicznych
osłabienie zaufania obywateli do państwa oraz pomiędzy obywatelami
wprowadzenia języka nienawiści do głównego nurtu dyskursu politycznego
znaczące zwiększenie deficytu budżetowego w
kolejnych latach, co spowolni rozwój gospodarczy Polski .
Odwrócenie
wielu z tych efektów rządów Prawa i Sprawiedliwość będzie trudne, pracochłonne
i czasochłonne. Wysoka będzie cena jaką za to zapłacimy. Jako obywatele i jako
społeczeństwo.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz